زیاده روی در مصرف این ویتامین ممنوع/ ویتامینی که مصرف آن استخوانهای شما رانشانه میرود
یک متخصص داروسازی بالینی گفت: مصرف بیش از حد ویتامین D بدون نظر پزشک نشانههایی همچون کمبود آن را در بدن به جا می گذارد.
سفیردنا: هادی اسماعیلی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: کمبود ویتامین D یکی از مشکلاتی است که در اثر کمبود مواجهه با نور طبیعی آفتاب اتفاق میافتد.
وی اظهار داشت: کمبود مواد غذایی حاوی ویتامین D و پوشش و آلودگیهای جوی سبب شده تا میزان ساطع شدن نور طبیعی آفتاب به پوست افراد کاهش یافته و البته در ایران نیز همچون سایر نقاط جهان مردم از کمبود ویتامینD رنج میبرند.
این متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه کمبود ویتامین D سبب کاهش چگالی کلسیم در استخوانها می شود، عنوان کرد: فقر ناشی از این ویتامین فرد را مستعد ابتلا به بیماریهای خودایمن مانند دیابت نوع یک، آرتریت روماتوئید، ام اس و اختلالات قلبی و عروقی میکند.
اسماعیلی افزود: برای اندازه گیری سطح ویتامین D در بدن روشهای مختلفی وجود دارد، بنابراین با سنجش متابولیتهای این ویتامین (25هیدروکسی ویتامین D) میزان آن در بدن افراد مشخص میشود.
وی تاکید کرد: اطفال تا سن 10 سالگی باید روزانه 400 واحد، زنان تا قبل از سن یائسگی 600 واحد، زنان پس از سن یائسگی 800 واحد و سالمندانی که بیشتر اوقات را در محیط های بسته و فاقد نور خورشید به سر می برند باید یک هزار واحد ویتامین D دریافت کنند تا دچار عوارض ناشی از کمبود این ویتامین نشوند.
این متخصص داروسازی بالینی تصریح کرد: اگر سطح ویتامین D در بدن شخصی پایین تر از 25 یا در مطالعات اخیر 30 باشد باید به مدت شش تا هشت هفته، هر هفته 50 واحد ویتامین D و پس از آن میزان مورد نیاز روزانه را دریافت کند.
اسماعیلی در خصوص کودکانی که از به کمبود ویتامین D دچار هستند، اظهار داشت: این گروه از افراد باید 2 هزار واحد را به مدت شش تا هشت هفته و سپس مقدار مجاز روزانه را دریافت کنند.
وی توصیه کرد: افراد باید از مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین D ( که محلول در چربی است) خودداری کنند زیرا ویتامین D اضافی در بدن مانند یک ماده سمی عمل می کند، مقادیر بالاتر از 98 تا 100 واحد، ویتامین D در بدن سمی محسوب میشود.
این متخصص داروسازی بالینی با بیان اینکه اطفال باید از استفاده از مگا دوز(دوز بالا) ویتامین D پرهیز کنند، افزود: مصرف بیش از حد ویتامین D علایم کمبود این ویتامین(مانند شکستگی استخوان) را نشان می دهد.
اسماعیلی یادآور شد: مصرف بیش از حد ویتامین D سبب رسوب کلسیم در ارگانهای حیاتی، عروق و در نتیجه منجر به اختلالات قلبی و عروقی، آرترواسکلروز( تصلب شرایین)، ناراحتیهای کبد، ریه و کلیه می شود.
انتهای پیام/
نظرات
پربیننده ترین
- ● تکریم "افشین"؛ معارفه "حاجتمند" در آیین دادستانی دنا
- ● یادواره شهدای جنگ رمضان در ساداتمحمودی دنا
- ● افتتاح پایگاههای مرزبانی دنا در خط مرزی آبادان
- ● میدانداری مردم سیسخت ۹۰ روزه شد
- ● فریاد «دربکلات» در بنبست جاده؛ تضاد تلخ میان اصالت تاریخی و زیرساختهای ویران+گزارش مردمی
- ● موج ۱۰۶ با رمز «انتقام» در سیسخت
- ● تهدید خاموش در کمین قطب کشاورزی و گردشگری استان
- ● مدیر جدید کانون بسیج جامعهپزشکی شهرستان دنا منصوبشد
- ● سیسخت قلب تپنده انقلاب در موج ۸۹
- ● قطار غیرت مردم سیسخت در ایستگاه ۹۱
- ● «تقوای جمعی» رمز نجات جامعه امروز
- ● پل نیمهکاره سیسخت؛ تهدیدی جدی برای جان روستانشینان
- ● موج ۸۸خروش حماسی مارگون در حمایت از انقلاب +تصاویر و فیلم
- ● ۸۸شب حماسه سازی مردم سیسخت در خیابان
- ● یادواره شهدای ساداتمحمودی دنا و شهدای جنگ رمضان
آخرین اخبار
- ■ «تقوای جمعی» رمز نجات جامعه امروز
- ■ سیسخت در مسیر عاشقی اباعبدالله(ع)
- ■ مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در شهرستان مارگون
- ■ شکوه ارادت در سوگ شهدای دشت کربلا
- ■ جاده روستای "کوخدان دنا" قربانگاه خودروها
- ■ تکریم "افشین"؛ معارفه "حاجتمند" در آیین دادستانی دنا
- ■ پل نیمهکاره سیسخت؛ تهدیدی جدی برای جان روستانشینان
- ■ مدیر جدید کانون بسیج جامعهپزشکی شهرستان دنا منصوبشد
- ■ تهدید خاموش در کمین قطب کشاورزی و گردشگری استان
- ■ موج ۱۰۶ با رمز «انتقام» در سیسخت
- ■ فریاد «دربکلات» در بنبست جاده؛ تضاد تلخ میان اصالت تاریخی و زیرساختهای ویران+گزارش مردمی
- ■ افتتاح پایگاههای مرزبانی دنا در خط مرزی آبادان
- ■ یادواره شهدای جنگ رمضان در ساداتمحمودی دنا
- ■ قطار غیرت مردم سیسخت در ایستگاه ۹۱
- ■ میدانداری مردم سیسخت ۹۰ روزه شد