کدخبر: ۱۷۵۵۳۷
۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۴
چاپ

از دو راهی مرگ بیاره تا پیچ هایی که مرگ را تداعی میکنند

توسعه شهرستان دنا در گرو ایجادجاده های استاندارد/شهرستان دنا نیازمند نگاه مسئولان برای توسعه/احداث پل ورودی دشت بازار سی سخت در اینده نزدیک+تصاویر

توسعه نیافتن استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد و به طبع آن شهرهای سردسیری پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره از سوی کارشناسان به عنوانی یکی از دلایل اصلی این توسعه نیافتگی اعلام شده است.

به گزارش سفیر دنا،کهگیلویه وبویراحمد که  به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل از آن به عنوان قطب جدید گردشگری در جنوب غرب ایران یاد می شود و دارای جاذبه های توریستی تاریخی و تفریحی بالقوه ای برای توسعه است که همگی بر اثر موضوعات مختلفی اعم از سیاسی، اقلیمی و وضعیت توپوگرافی از قدیم الایم مورد بی مهری قرار گرفته و از توسعه مغفول مانده است.

 همگان امروز استان یک درصدی کهگیلویه وبویراحمد یا همان استان غنی از سرمایه و فقیر از توسعه را می شناسند، استانی که بیش از یک سوم نفت کشور را تولید می کند و بهترین جاذبه های تفریحی خدادادی اعم از جنگل ، کوه و رودخانه و مکان توریستی در خط رأس زاگرس سبز را به خود اختصاص داده است.

آری اینجا سرزمین غنی کهگیلویه وبویراحمد است ، زادگاه مردانی به نام آریوبرزن در دوران کهن و مهد دلاوری شهیدانی همچون یزدانپاه، ایزدپناه، نجفی، وطیب و میثمی که همه یادآور روزهای بزرگ دفاع از کیان این کشور هستند.

محرومیت درد کهنه وتاریخی کهگیلویه وبویراحمد

 اما امروز سخن ما از محرومیت کهنه و تاریخی است که هر چه در زمان بگذریم این محرومیت بیشتر از گذشته بر چهره این مردم که نیازمند توسعه و اشتغال هستند عیان تر می شود.

شاید بتوان این مسئله را نگاه نکردن به ظرفیت های این استان غنی است ،استانی که با وجود داشتن ظرفیت های بالقوه در امر توسعه از جمله ظرفیت های گردشگری پایدار که حرف اول را برای رونق کسب و کار یک کشور را می زند وبه  عینه  در این استان به وفور یافت می شود ربط داد.

امروز مناطق سردسیری استان چهار فصل هر مکان آن بوی توسعه می دهد که می تواند به شهر سی سخت با توسعه گردشگری روستایی آن اشاره داشت و تا طبیعت زیبای مناطق رویایی یاسوح از تنگ گنجه ای گرفته تا آبشار  و دیگر مناطق آن.

مغفول ماندن ظرفیت ها دنا

اما باید به  آنچیزی که جلوی این توسعه را به واضح گرفته است اشاره داشت که می توان نبود جاده مناسب، نداشتن خطوط ریلی وهوایی که باعث شده که این ظرفیت های بالقوه و جذاب که نام طولایی را به عنوان توسعه گردشگری زمستانی نیز در دامنه های سترگ دنا به دوش می کشد مغفول بماند .

شهرهای سردسیری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه مهم جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی، امروز آن لازمه مهم شاخص های توسعه راه و جاده را ندارند و به دلیل بد عبور بودن و وضعیت خاص  کوهستانی، هرساله  شاهد تصادفات زیادی در جاده های اصلی این مناطق از شهرستان بویراحمد تا شهرستان دنا بوده که همگی خود مانعی برای توسعه است.

افسانه های سی سخت در حال نابودی

شهر سی سخت یا همان شهر برف وآفتاب و افسانه های فردوسی به دلیل قرار گرفتن در پهنای چند هزار متری از دریا وقرار گرفتن در پهنای دنای استوار به دلیل نداشتن راه مناسب ریلی، زمینی و حتی هوایی نتوانسته است آنچنان که باید و شاید توسعه ظرفیت هایش را به رخ دیگران بکشد.

از طرفی دیگر جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین یکی از جاده های پر تصادف  استان به حساب می آید که به قول برخی مرگ را برای انسان تداعی می کنند.

این جاده ارتباطی با داشتن بیشترین  پیچ های تند و متعدد یکی از جاده صعب العبور کشو بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت های از این جاده  ارتباطی برخی از نقاط کور آن ساماندهی شده و جانی دوباره به خود گرفته است.

هرچند که در ورودی شهر سی سخت هنوز آثار این پیچ های خطرناک بر همه عیان است و وجود چندین تصادف در این منطقه و گشته شدن هموطنانمان را شاهد بوده ایم اما همچنان مسئولان برای  برون رفت از این موضوع به دنبال راهکارهای مناسب هستند.

پل هایی که بر روی کاغذ رفته اند

یکی از راهکارهای مسئولان شهرستان دنا وحتی استان برای از بین بردن این نقاط خطر آفرین  احداث و اجرای پل های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دوبانده در ورودی این شهر بوده که برخی از کارهای اجرایی این پروژه ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیک بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.

اما آنچه که امروز بیش از گذشته مردم را نگران کرده، وجود یک دو راهی غیره استاندارد به نام دو راهی بیاره سی سخت-یاسوج بوده که وجود این دو راهی در یک پیچ 90 درجه با شیبی 36 درجه باعث شده که این نقطه آن امنیت کافی جانی را برای شهروندان و مسافران نداشته باشد و همیشه مرگ و خطر تصادف را برای شهروندان رقم بزند.

حذف نقاط خطرناک سی سخت در آینده نزدیک

هرچند که مسئولان راه و شهرسازی حذف این گونه پیچ ها در ورودی و مناطق بَدگذر شهر سی سخت  را در آینده نزدیک پیش بینی کرده اند، اما وجود همین گونه پیچ ها در این برهه زمانی و در موقعیتی که شهر سی سخت بیشترین تعداد گردشگران و مسافران را به خود اختصاص داده نمی تواند به آینده توریستی و گردشگری این شهر کمک کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری به آخرین وضعیت دوبانده کردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث "پل بزرگ" پل کلو اشاره کرد وگفت:جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ های متعدد یکی از صعب العبور ترین جاده های استانی بوده که با ایجاد دوبابنده و رفع پیچ های خطرناک به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.

حذف نقاط کور جاده سی سخت در آینده

امیریان به وجود پیچ های خطرناک تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره کرد و افزد: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در اینده نزدیک با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از دهانه های پل بزرگ دشت بازار در همین نقطه احداث خواهد شد، تصریح کرد:پل بزرگ ورودی شهر از کفه دشت بازار سی سخت  آغاز و در قسمت ابتدایی طرح دوبانده جاده ورودی شهر برف و آفتاب امتداد خواهد داشت.

رئیس اداره راه و شهرسازی دنا به وجود برخی مشکلات در ورودی جاده سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بازگشایی جاده  میان گذر بیاره به سی سخت عبور و مرور مردم و هم چنین هدایت آبهای سطحی برای انتقال آب جداول یاد شده بوده که در اینده نزدیک با ساماندهی و تعریض این جاده این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

آغاز پل ورودی شهر سی سخت در انتظار تصویب کارگروه وزارت

امیران طول مسیر بازگشایی جاده ورودی سی سخت را 22 متر دانست و افزود: آن چیزی که امروز در عقد قرار داد پیمانکار بوده در حال احداث است و در اینده نزدیک با ایجادکارگروره در وزارت راه و شهرسازی و تصویب پل هابی ترسیم شده برای ورودی شهر سی سخت کار احداث این پل در این منطقه آغاز خواهد شد.

وی به آخرین وضعیت اجرای پل ورودی شهر سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر کار مطالعاتی این پل به اتمام رسیده و نماینده محترم شهرستانهای دنا و بویراحمد در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی استان به جد به دنبال تأمین اعتبار این پروژه هستند که تمامی مراحل آن نیز طی شده است.

هزیته 480میلیارد ریالی احداث پل دشت بازار

رئیس اداره راه و شهرسازی دنا ابراز کرد: برآورد هزینه این پل که در سه شاخصه مورد بررسی و مطالعات قرار گرفته بین 380میلیارد ریال تا 480میلیارد ریال بود که با احداث آن می توان آینده ای درخشان را برای شهر سی سخت که از موقعیت و ظرفیت مناسبی در امر توسعه گردشگری برخوردار  است را  داشته باشیم.

آنچیزی را که باید بدانیم این است که توسعه نیافتن استان چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد پس از سال ها محرومیت همچنان ادامه دارد  و نبود جاده ارتباطی مناسب همواره از سوی کارشناسان به عنوانی یکی از دلایل اصلی این توسعه نیافتگی اعلام شده است.

انتهای پیام/ر

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.