"صنایع تبدیلی" حلقه مفقوده بخش کشاورزی استان/ باغدارانی که صدای فریادشان را کسی نمیشنود
به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان همه ساله کشاورزان به خصوص تولید کنندگان سیب سی سخت متحمل ضررهای فراوان می شوند که همت مضاعف مسوولان جهادکشاورزی در این خصوص را می طلبد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیردنا؛ شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا به عنوان قطب تولید میوه های سردسیری استان و جنوب کشور از دارا بودن حتی سردخانه مناسب جهت انبار میوه محروم است و هیچ گونه صنایع تبدیلی که کشاورزان به آن دلخوش باشد در شهرستان و استان وجود ندارد، یا اگر باشند کافی نیست و در سطح بسیار کوچک است.
با توجه با قرار گرفتن در فصل برداشت سیب در استان کهگیلویه وبویراحمد و شهر سی سخت، یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان نبود کاخانجات تبدیلی برای جلوگیری از هدر روی تولیدات آنهاست، به گونه ای که در فصل برداشت سیب صبیعتا مقداری از محصولات به صورات ضایعات و غیر قابل فرسش در می آیند که به دلیل نبود کارخانه ها تبدیلی، این محصوصولات که حاصل عمر کشاورزان است دور ریحته می شود و از بین می رود.
در گذشته کارخانه "شهدناب" یاسوج باوجود حجم تولید پایین خود به باغداران کمک فراوانی می کرد به گونه ای که محصولات غیر قابل فروش در بازار مصرف را از باغداران با قیمت کمتر خریداری و به آبمیوه و محصولات مشابه تبدیل می کرد، ولی اکنون سالهاست که این کارخانه تعطیل شده است و حتی طبق گفته ها ملکیت آن نیز واگذار شده است و عملا از بین رفته است.(خبر را اینجا بخوانید)
کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) در سال 76 با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال 86 تاکنون تعطیل شده است.
مسوولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد که از فرزندان همین استان هستند با این موضوع آشنایی دارند و از نزدیک شاهد از بین رفتن حاصل دسترنج کشاورزان هستند باید با احداث صنایع تبدیلی در استان بخش بزرگی از مشکلات کشاورزان حل کنند تا اینکه کمتر شاهد قلع و قمع درختان توسط باغدارانی که سودی عایدشان نمی شود باشیم.
یکی دیگر از مشکلات ومعضلات کشاورزان و تولیدکنندگان سیب در استان کمبود سبد میوه بوده به گونه ای که در روزهای آخر برداشت مجبور می شوند سبد میوه را به نرخ بسیار بالا از شهرهای مجاور خریداری کنند، ناگفته نماند چند کارخانه کوچک تولید سبد در استان وجود دارد ولی به دلیل حجم بالای تولید سیب جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نبوده و کشاورزان متحمل هزینه ای گزافی برای تهیه سبد مورد نیاز خود می شوند.
یکی از باغداران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: به منظور رفع نیاز تولید کنندگان در نظر داشتم که کارخانه تولید سبد میوه در شهر یاسوج احداث کنم که نیاز تولیدکنندگان میوه در سی سخت، کاکان، دشتروم، ده برآفتاب، و سایر نقاط را تا حدی برطرف کند و حتی زمین مورد نیاز آن را نیز خریداری کردم ولی مسوولان به جای حمایت کردن آنقدر سنگ اندازی کردند و بهانه های مختلف آوردند که از این کار پشیمان شدم.
انتهای پیام/د
نظرات
پربیننده ترین
- ● تکریم "افشین"؛ معارفه "حاجتمند" در آیین دادستانی دنا
- ● یادواره شهدای جنگ رمضان در ساداتمحمودی دنا
- ● افتتاح پایگاههای مرزبانی دنا در خط مرزی آبادان
- ● فریاد «دربکلات» در بنبست جاده؛ تضاد تلخ میان اصالت تاریخی و زیرساختهای ویران+گزارش مردمی
- ● موج ۱۰۶ با رمز «انتقام» در سیسخت
- ● تهدید خاموش در کمین قطب کشاورزی و گردشگری استان
- ● مدیر جدید کانون بسیج جامعهپزشکی شهرستان دنا منصوبشد
- ● سیسخت قلب تپنده انقلاب در موج ۸۹
- ● میدانداری مردم سیسخت ۹۰ روزه شد
- ● قطار غیرت مردم سیسخت در ایستگاه ۹۱
- ● پل نیمهکاره سیسخت؛ تهدیدی جدی برای جان روستانشینان
- ● موج ۸۸خروش حماسی مارگون در حمایت از انقلاب +تصاویر و فیلم
- ● ۸۸شب حماسه سازی مردم سیسخت در خیابان
- ● یادواره شهدای ساداتمحمودی دنا و شهدای جنگ رمضان
- ● «تقوای جمعی» رمز نجات جامعه امروز
آخرین اخبار
- ■ «تقوای جمعی» رمز نجات جامعه امروز
- ■ سیسخت در مسیر عاشقی اباعبدالله(ع)
- ■ مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در شهرستان مارگون
- ■ شکوه ارادت در سوگ شهدای دشت کربلا
- ■ جاده روستای "کوخدان دنا" قربانگاه خودروها
- ■ تکریم "افشین"؛ معارفه "حاجتمند" در آیین دادستانی دنا
- ■ پل نیمهکاره سیسخت؛ تهدیدی جدی برای جان روستانشینان
- ■ مدیر جدید کانون بسیج جامعهپزشکی شهرستان دنا منصوبشد
- ■ تهدید خاموش در کمین قطب کشاورزی و گردشگری استان
- ■ موج ۱۰۶ با رمز «انتقام» در سیسخت
- ■ فریاد «دربکلات» در بنبست جاده؛ تضاد تلخ میان اصالت تاریخی و زیرساختهای ویران+گزارش مردمی
- ■ افتتاح پایگاههای مرزبانی دنا در خط مرزی آبادان
- ■ یادواره شهدای جنگ رمضان در ساداتمحمودی دنا
- ■ قطار غیرت مردم سیسخت در ایستگاه ۹۱
- ■ میدانداری مردم سیسخت ۹۰ روزه شد